Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور گفت: انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت نه تنها هزینه ای ندارد، بلکه توام با جایزه و تشویق بوده است.


به گزارش شریان نیوز،حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در مرقد مطهر امام خمینی(ره) گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که در آغاز هفته دولت در شروع کار سومین سال دولت دوازدهم به زیارت امام راحل نائل آمدیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: حضور ما در کنار مرقد امام یاد از راه و خط و سیره امام است و تعهد چندباره به مسیر و راهی که او برای ما برگزید و معرفی کرد. او از پیشتازی یک نهضت عظیم و بزرگ اسلامی ما را به انقلاب رساند و راهبری آن انقلاب را بر عهده گرفت و پس از پیروزی انقلاب به عنوان معمار جمهوری اسلامی ایران مسیر و راه خدمت به مردم را به ما نشان داد.

رئیس جمهور گفت: این سه مرحله نهضت اسلامی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی در طول یک خط و مکمل یکدیگر هستند. گفتمان انقلاب که امام(ره) برای ما به وجود آورد گفتمانی با سعه صبر بود، همه اندیشه‌ها و اعتقادات و سلیقه‌ها را در خود جای می‌داد و فضا برای کسی تنگ نبود و ما باید این گفتمان را با همین وسعت ادامه دهیم.

حجت‌الاسلام روحانی افزود: در گفتمان جمهوری اسلامی ایران عمدتا مدیریت نظم و نظام اسلامی مطرح است، بنابراین کسانی که فکر می‌کنند گفتمان انقلاب در برابر گفتمان جمهوری اسلامی است راه اشتباه و خطایی را پیش گرفتند، چرا که این دو در طول هم هستند و در عرض هم نیستند.

رئیس جمهور اظهار کرد: دولت سازی مرحله بسیار سخت و بسیاری آن را بعد از فرهنگ و تمدن سازی می‌دانند، در دولت همه توان برای اجرای آرمان‌های انقلاب به کار گرفته می‌شود.

حجت‌الاسلام روحانی گفت: طبق تأکید امام(ره) دولتی موفق است که خادم مردم است و دولتی می‌تواند راه را ادامه دهد که از حمایت مردم برخوردار باشد، امام(ره) بار‌ها تأکید می‌کردند که این دو در کنار یکدیگر است و یکی بدون دیگری راه به مقصد نمی‌برد.


رئیس جمهور با تأکید بر اینکه آنچه امام درباره اینکه میزان رأی مردم است فرمودند؛ یک شعار و تظاهر به دموکراسی نبود، بلکه براساس نظریه فقهی امام بود گفت: نظام جمهوری اسلامی، ایرانی را با قدرت در منطقه حساس خاورمیانه به نمایش گذاشته است، تا زمانی که مردم با انقلاب و انقلاب با مردم هست، این نظام خادم مردم است و به راه خود ادامه می‌دهد.

حجت‌الاسلام روحانی با بیان اینکه استفاده از نسل جوان در اداره کشور یک ضرورت برای همه ماست، تأکید کرد: نسل اول و دوم انقلاب بار نهضت و اداره کشور را در روزهای سخت بر دوش داشتند و آینده نیز از آن نسل سوم و چهارم است. نسل اول و دوم که ما هستیم باید کم کم خانه را تمیز کنیم و به صاحبخانه آن که نسل سوم و چهارم است، بسپاریم.

او گفت: تا زمانی که انقلاب و نظام به مردم متصل است و با رأی آنها مشروعیت می‌یابد، هیچ گزندی نمی‌تواند این نظام و انقلاب را از پا درآورد و یا حتی تهدید کند.

رئیس جمهور اذعان کرد: سی سال از رحلت امام عزیز ما گذشته است و نظامی که او به ما معرفی کرد و معمارش بود، نه تنها در برابر باد و باران مصون ماند که در برابر طوفان و سیل هم مقاوم ایستاد و امروز می‌بینیم که نظام جمهوری اسلامی ایران، ایرانی با عزت و با قدرت در منطقه حساس خاورمیانه به نمایش گذاشته است.

حجت‌الاسلام روحانی تصریح کرد: امروز در شرایط سخت و پیچیده‌ای قرار گرفته‌ایم و در طول یک سال گذشته مردم در رنج بودند؛ اما همچنان استوار در برابر توطئه‌های دشمنان ایستادند.

رئیس جمهور گفت: بی‌تردید با وحدت دولت و ملت از این پیچ تاریخی عبور خواهیم کرد و دشمن را مأیوس خواهیم کرد، یأس دشمن هدف بزرگ ماست و امید بر آینده برای مردم هدف مهم‌تر برای ماست و تا این امید باقی است راه ما ادامه خواهد یافت.

حجت‌الاسلام روحانی اظهار کرد: در ماه‌های اخیر احساس آن را داریم که مشکلات علی‌رغم فشار و رنج کاسته می‌شود، آمار دیروز مرکز آمار این واقیعت را نشان می‌دهد که هم تورم ماهانه نسبت به قبل کاهش یافته است، گرچه هنوز ما با مشکلات تورمی مواجه هستیم، در شرایط فعلی همه توانمان رابرای رفاه مردم بر خواهیم داشت، مشکلات گاهی ناشی از قصور، کوتاهی و گاهی ناشی از خطاهاست، اما گاهی مشکلات به دلیل ایجاد شرایط نخواسته از سوی دشمنان است.

او تأکید کرد: انتقاد از دولت بلامانع است و حتی در دولت یازدهم و دوازدهم انتقاد از دولت نه تنها هزینه ای ندارد، بلکه توام با جایزه و تشویق بوده است. در این اشکال نیست و ما از آن استقبال می‌کنیم و این یکی از آثار دولت یازدهم و دوازدهم است و بسیار سخت است که بعد از این بتوانند این را تغییر دهند.

رئیس جمهور  در پایان تأکید کرد: راهی جز وحدت برای تغییر این شرایط ناخواسته نداریم، همه در کنار هم خواهند بود، با تضعیف دولت کسی تقویت نمی‌شود.

منبع: شریان

کلیدواژه: سقوط هواپیمای تهران یاسوج ایالات متحده آمریکا مجلس شورای اسلامی سوریه یاسوج بوشهر ایران کرمانشاه سقوط هواپیما روسیه عراق گرگان بارش برف تیم فوتبال استقلال تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۴۸۶۸۹۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)

امام جعفر صادق(ع) با بنیان نهادن فقه جعفری در دوره‌ای که کسب دانش هم‌چون الماس گرانبها و دور از دسترس بود، انقلاب بزرگی را در عرصه علمی و فرهنگی آغاز کردند، که امروز شاهدیم انقلاب اسلامی تبلور ارزش‌های مکتب امام صادق(ع) تلقی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت فرارسیدن بیست و پنج شوال _سال‌روز به شهادت رسیدن امام جعفر صادق (ع) _ پایه گذار «مکتب جعفری‌» ابعادی از حیات اجتماعی و سیاسی آن امام بزرگوار را در کلام رهبر انقلاب به رشته تحریر درمی‌آوریم؛ امامی که در دوران خود موجب نوسازی و احیای تعلیمات اسلامی شد.

زمانیکه حکومت بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت، یک فضای باز سیاسی ایجاد شد که در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام از فرصت به دست آمده، حداکثر استفاده از تحولات دوران جابه‌جایی حکومت را بردند. امام صادق (ع) به‌عنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیه‌داران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایت‌پذیری، ایجاد واقعیت‌نگری سیاسی، طاغوت‌ستیزی، زنده‌نگه‌داشتن حماسه عاشورا و تقیه بین شیعیان زدند.

به‌طور کلی موارد زیر را به‌عنوان برجسته‌ترین و محوری‌ترین فعالیت‌های دوران حیات امام صادق (ع) می‌توان برشمرد:

۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت

۲. تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن با بینش شیعی

۳. ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی

امامِ مکتب

امام صادق (ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود، اما مرد علم و دانش بودنشان را بسیار شنیده‌ایم. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار به‌وجود آورد هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بی‌نظیر بود. همه حرف‌های درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآنی که در طول یک قرن و اندی توسط مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بودند، امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد و همین موجب شد که دشمن از او احساس خطر کند.

امامِ مبارزه

مرد مبارزه بودن امام را کمتر شنیده‌ایم. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنه‌دار و پیگیر بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و به‌وجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده می‌کرد تا بنی‌امیه را از میان ببرد و به جای آن‌ها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. این در زندگی امام صادق (ع) برای کسی که دقت و مطالعه کند بسیار آشکار است.

امامِ تشکیلات

اما آن بُعد سومی که بسیاری نشنیده‌اند، مرد تشکیلات بودن امام است. امام صادق (ع) یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود، از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود؛ تشکیلاتی که امام صادق (ع) هرزمان اراده می‌کرد آنچه را که او می‌خواهد مردم بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم منتقل می‌کردند. یعنی از همه‌جا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آل‌علی جمع می‌شد. وکلا و نمایندگان امام صادق (ع) در همه شهرها وجود داشتند که مردم و پیروان ایشان بتوانند به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجب‌الاجراست. آن کسی که برای ما واجب‌الاطاعه و ولی امر است فتوای مذهبی و اسلامی‌اش در باب نماز، زکات، روزه، بقیه واجبات، با فتوای سیاسی‌اش و فرمانش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور، و همه مسائل یکسان است، همه واجب‌الاطاعه است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را به‌وجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند، با دستگاه بنی امیه مبارزه می‌کرد.

سیاست امام صادق (علیه السّلام) در گام اول، یک سیاست فرهنگی_تشکیلاتی و در جهت پرورش اصحابی بود که از نظر فقهی و روایی از بنیان‌گذاران تشیع جعفری به شمار آمده‌اند. تلاش‌های سیاسی امام (ع) در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایتی از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعای امامت و رهبری اسلام در خانواده رسول خدا (ص) بود. از نظر امام صادق (ع) تعرض نظامی علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم جز شکست و نابودی نتیجه دیگری نداشت. برای این کار به‌راه‌انداختن یک جریان شیعی فراگیر با اعتقاد به امامت، لازم بود تا براساس آن، قیامی علیه حاکمیت آغاز و حصول به پیروزی از آن ممکن باشد وگرنه یک اقدام ساده و شتاب‌زده نه تنها دوام نمی‌آورد، بلکه فرصت‌طلبان از آن بهره‌برداری می‌کنند.

شبکه گسترده تبلیغاتی و سیاستِ تقیه

باوجود تبلیغات گسترده‌ای که از سوی بلندگوهای رژیم خلافت اموی انجام می‌گرفت و حتی نام علی‌بن‌ابی‌طالب (ع) به عنوان محکوم‌ترین چهره اسلام، در منابر و خطابه‌ها یاد می‌شد، بدون وجود یک شبکه تبلیغاتی قوی آیا ممکن بود اهل‌بیت (ع) در نقاطی چنان دوردست و ناآشنا، چنین محبوب و پرجاذبه باشند که افرادی محض دیدار و استفاده از محضر آنان و نیز عرضه کردن دوستی و پیوند خود با آنان راه‌های دراز را بپیمایند و به حجاز و مدینه روی آورند؟ دانش دین را فراگیرند و در موارد متعددی بی‌صبرانه اقدام به جنبش نظامی _و به زبان روایت، قیام و خروج_ را از امام بخواهند؟ اگر تسلیحات شیعه فقط در جهت اثبات علم و زهد ائمه بود، پس درخواست قیام نظامی چه معنایی داشت؟

ممکن است سوال شود اگر به راستی چنین شبکه تبلیغاتی وسیع و کارآمدی وجود داشته، چرا نامی از آن در تاریخ نیست و صراحتاً ماجرایی از آن نقل نشده است؟

دلیل این بی نشانی را نخست در پایبندی وسواس‌آمیز یاران امام به اصل معتبر و مترقی «تقیه» باید جست که هر بیگانه‌ای را از نفوذ در تشکیلات امام مانع می‌شد.

فعالیت‌های امام (ع) به‌طور عمده در پنهانی انجام می‌گرفت و آن حضرت مکرر اصحاب خود را به کتمان و حفظ اسرار اهل بیت (ع) دستور می‌داد، به‌طوریکه روایات زیادی در این زمینه از آن حضرت نقل شده است. رهبری شیعه به طور مسلم دارای برنامه‌ها و فعالیت‌های پنهانی در جهت انسجام مذهبیان بود؛ چیزی که در دوره‌های بعد آثارش هویدا گشت. امام (ع) معمولاً از رفت‌وآمد به دربار خلفای عباسی جز در موارد معدودی سرباز می‌زد و به همین سبب هم از طرف آنها مورد اعتراض قرار می‌گرفت. بدین‌گونه بود که امام نارضایی خود را نسبت به حکومت آنها ابراز می‌داشت و با توصیه‌های سیاسی به افراد مانند: «اَیّاکَ وَ مُجَالِسَةُ الْمُلُوکِ» (بر تو باد که از همنشینی پادشاهان دوری کنی)، یاران خود را نیز از همنشینی با سلاطین برحذر می‌داشت و نیز می‌فرمود: «کَفَّارَةُ عَمَلِ السُّلْطَانِ، اَلْإِحْسَانُ إِلَی الْاِخْوَانِ» (کفاره همکاری با سلطان، نیکی به برادران است).

انحرافِ انقلاب

در دوران حکومت بنی‌امیه، مبارزات امام به شکل آشکار بود، اما در دوران بنی‌عباس _که طولانی‌تر بود_ این کار به صورت مخفیانه‌تری انجام می‌گرفت. بنی عباس آن جریان انحرافی بودند که از فرصت انقلاب سوءاستفاده کردند. یعنی همان انقلابی را که امام صادق (ع) داشت به‌وجود می‌آورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلاب‌ها است. آن خط درست انقلاب که منطبق با معیارها و ضوابط اصلی انقلاب است گاهی جای خود را به یک خط عوضی منحرف فاسد باطل با شعارهای حق می‌دهد. این است که انسان حواسش باید جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود. تا سال‌ها بعد، شاید تا سی سال بعد یا بیست سال بعد، مردم مناطق دوردست خیال می‌کردند که این حکومت بنی عباس محصول مبارزات آنها است. خیال می‌کردند حکومت آل‌علی همین است و خبر نداشتند که اینها غاصب‌اند.

امام صادق (ع) در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نقش مهمی را در جهان اسلام ایفا کردند. می‌توان گفت که بیشتر مردم فقط چهره فقهی و دینی امام (ع) را می‌شناسند و کمتر نقش سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته و حتی از آن غفلت نیز شده است، اما واقعیت این است که امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان در عرصه سیاست یک الگوی مناسبی را ترسیم کرده که می‌تواند امروزه نقشه راه سیاستمداران قرار گیرد.

کد خبر 750440

دیگر خبرها

  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!
  • سیدرضا اکرمی: امروز بَرج‌مان از خرج‌مان بیشتر است/ چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی کار نیست؟
  • دلایل ردصلاحیت روحانی علنی می‌شود/ سخنگوی حزب اعتدال و توسعه: رئیس دولت دوازدهم برای حفظ شأن شورای نگهبان این کار را می‌کند
  • چطور برای افغان‌ها کار هست، برای ایرانی‌ها کار نیست؟!
  • انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
  • رقبای قالیباف به دولت نزدیک هستند؛ مجلس در زمینه چای دبش و پتروشیمی باختر کوتاهی کرد
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • طعنه سنگین حسن روحانی به ابراهیم رئیسی و کاندیدای پوششی او در انتخابات ۱۴۰۰ /مگر نگفتید این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • خانه ملت محلی برای حزب‌بازی نیست
  • همه سلایق سیاسی در مجلس دوازدهم حضور دارند